Raw blåbær cheesecake

Vegetarisk bøf med avocado salat

15056288_704682816352815_4125890816014600550_n

#meatfree

Jeg undlader kødet flere gange om ugen. Selvom jeg nyder et godt stykke kød, fisk eller kylling, er jeg også meget glad for de vegetariske retter! Bonus er, at du har mulighed for at få en hel del flere grøntsager i sådan et måltid, og så skåner du både miljø og pengepung en hel del   I retten her er der 300-500g grønt pr person (alt efter om i et to eller tre om at spise den). Det svarer til den anbefalede minimumsmængde af grønt og 50-80% hele anbefalingen om frugt og grøntag! BUM!
Vælg danske grøntsager og grøntsager i sæson – de er mest friske. Jeg synes vegetarmad er en super måde at få nogle nye retter i repertoiret, og som du vil erfare, når du laver den her vegetarbøf, er det stadig en super smagfuld og mættende middag!

Opskrift

2-3 personer

Bøffer
– 1 dåse kidneybeans*
– 200g danske champignons
– 1 lille løg
– 2 æg
– 1 fed hvidløg
– 0,5 tsk. salt eller soja
– 2 dl havregryn blendet til mel
*visse kidneysbeans på dåse er tilsat sukker. Gå efter en variant uden.

Salat
– 1-2 avocado (alt efter om de er store eller små)
– 2 dl quinoa (i rå form, altså ikke kogt)
– 4 stilke bladselleri
– 1/2 agurk
– 100g spinat

Salat dressing
– 2 spsk olivenolie
– 2 spsk æbleeddike
– 2 tsk honning
– 2 spsk friskpresset citronsaft
– salt og peber

Evt chilimayo eller anden dip til.

Blend havregryn til mel og stil til side. Skær champignons og løg i små tern, og svits dem i lidt olie på panden til løgene er klare. Kom alle ingredienser, undtagen havregryn, ned i en stavblender og blend til du har en lind fars. Rør havregryn i og lad farsen stå i 10-15 minutter.

Sæt imens quinoaen over og koge i 4 dl vand. Du kan med fordel komme lidt grøntsagsbouillon i kogevandet, da det giver quinoaen en skøn smag! Lad det koge i 15 minutter og hvile i 10 minutter.

Lav dressingen til salater ved at blande alle ingredienser godt sammen.

Form farsen til bøffer, pensl dem med lidt olie og steg dem gyldne på en pande. De skal have ca 15 minutter ved god varme.

Skær selleri i tynde skiver og agurk i tern. Skær avocadoen i skiver og vend dette sammen med spinat, quinoa og dressingen.

Server bøfferne på salaten og krydder med lidt salt og peber. Du kan evt servere en dip til som chilimayo, cremefraiche eller kold bernaise.

Bon appetit!

Kh Regitze

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Raw blåbær cheesecake