Suppe søndag // Jordskokkesuppe, kongen af vintersupperne!

Rosenkål – sådan får du dem til at smage LÆKKERT!

Rosenkål – noget alle elsker at hade  Men gi’ dem en chance, for de kan virkelig komme til at smage lækkert, hvis du ikke skam-koger dem vissengrønne. Når du laver dem sådan her, får de lidt konsistens som bagte artiskokker og ikke den velkendte kål/prut smag.

Men hvorfor skal du egentlig spise dem? Altså ud over at de kan smage virkelig godt, når du behandler dem ordentligt, så er rosenkål en super sund vinterspise. De små grønne kål har et højt indhold af glucosinolater, et antiinflammatorisk stof som hjælper til at undgå kronisk inflammation i kroppen, hvilket er noget rigtig skidt at rende rundt med. De har et højt fiberindhold, som hjælper maven sund og gør de mætter godt. Fibrene sikrer også dit blodsukker er stabilt og holder kolestoroltallet nede. De errige på C-vitami, folat, B6 og kalium og så indeholder rosenkål også en rækker stoffer (med meget lange og kringlet navne) som virker forebyggende mod kræft.

Opskrift 2-4 personer

  • 500g rosenkål
  • saft af 1/2 citron
  • skal af 1/2 citron (øko)
  • 3-4 spsk olivenolie
  • 3 fed hvidløg, fint hakket
  • salt, peber
  • friskrevet parmesan, efter smag

Skær den nederste del af stokken af og halver dem. Vend dem med olie, citronsaft, citron skal, hvidløg, salt og peber og slut af med at høvle parmesan over dem.
Bages 1 time ved 150 grader – og ud af ovnen kommer de lækreste rosenkål gratineret med god olivenolie, parmesan, hvidløg og citron

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Suppe søndag // Jordskokkesuppe, kongen af vintersupperne!