Vinderen er fundet!

Startup// 5 ting om dét at have en bestyrelse, når du starter virksomhed

27048077_10155041851211175_1144841569_oI sidste uge holdte vi 1. bestyrelsesmøde – BUM – officielt er vi i gang! Det var på en eller anden måde lidt som første skoledag.. Jeg var spændt inden jeg tog derind og tjekkede min blazer cirka 8 gange for fnuller og hår haha..

Det er en seriøs sag, når man sidder i en bestyrelse. Bestyrelsen skal hjælpe til en sund virksomhed, hvor direktøren bliver udfordret på strategien, og hjælpe til med et overblik over vækstmulighederne, tiltag, risicis, økonomi mv.

Mens vi endnu er så små som vi er, er det set udefra måske et over-kill, og jeg ved mange fravælger det.. PT er vi 4, så vi er ligesom med på alle fronter, men når dagligdagen kører, er det nemt at glemme at få løftet beslutningerne “op i helikopteren” for at kigge på hele virksomheden. Med en bestyrelse bliver der fulgt op på tiltag, risici, mål og bugetter og du får sparring fra de andre medlemmer.

På den lange bane, er det nødvendigt at have en bestyrelse, så mange kan lige så godt gøre det rigtigt fra start, er min holdning!

Jeg har lavet 5 punkter du måske ikke vidste om en bestyrelse, så skal du selv i gang – så tænk lige over..

  1. Har du lavet et IVS eller ApS er det ikke lovpligtigt at have en bestyrelse, men lovpligtigt at udpege en ledelse. Du kan vælge mellem 2 mulige konstellationer:

♦ Selskabet ledes af en bestyrelse, der varetager den overordnede strategiske ledelse. Bestyrelsen vælger en direktion, som er ansvarlig for den daglige ledelse af selskabet.

♦ Selskabet ledes af en direktion, der varetager både den overordnede strategiske ledelse samt den daglige ledelse af selskabet.

… Men det signalerer en seriøsitet og giver et strukturelt overblik over din virksomhed, at du har en bestyrelse. Ting skal skrives ned, så de kan genfindes efter nødvendighed, og gør du det efter de krav der stilles i en bestyrelse, så kan nye parter meget nemmere forstå og indgå på et senere tidspunkt.

  1. Der skal laves en forretningsorden i en bestyrelse: I den står blandt andet hvordan møderne skal foregå, hvad der som minimum skal drøftes, at der skal laves referat, om bestyrelsens beslutnings kompetence og tavshedspligt. Du kan finde udemærket udkast til sådan nogle på nettet 🙂
  2. Du bevæger dig på et lovreguleret område, så sæt dig godt ind i hvad det indebærer! Bestyrelsens opgaver er reguleret af selskabsloven og der er derfor mange ting, der skal foregå på en allerede bestemt måde. Du kan eventuelt læse mere her
  3. En bestyrelse har et juridisk ansvar – det vil sige, at du bliver holdt ansvarlig for de beslutninger i tager. En forening regnes som en ”selvstændig juridisk person”. Det vil i praksis sige, at foreningen kan indgå aftaler og påtage sig forpligtelser, på samme måde som personer eller virksomheder. Det betyder samtidig også, at de enkelte bestyrelsesmedlemmer som udgangspunkt ikke hæfter for eksempelvis foreningens økonomi.
  4. Men ting kan gå galt.. og af årsag til punkt 4, er det derfor en god idé at have en bestyrelses ansvarsforsikring. Sådan en forsikring beskytter direktørers og bestyrelsesmedlemmers private formue. Hvis der skulle gå noget helt galt, betaler forsikringen den erstatning direktør og bestyrelse bliver pålagt (afhængig af årsagen til “helt galt” kan der selvfølgelig være andre instanser der bliver involveret eller du bliver holdt ansvarlig for).

 

Jeg håber du kunne bruge punkterne, hvis du selv går med startup tanker – eller måske er i gang 🙂 Har du selv gjort dig nogle tanker om dette vil jeg super gerne høre dem!

 

 

 

   

2 kommentarer

  • Signe

    Argghh nogle fede sofastole. Er det dem ovre fra unishop.nu
    knus fra signe

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • regitzebjergegaard

      Hej Signe
      Der må jeg være dig svar skyldig desværre – synes også de er fede! Men det var locations vi havde lånt i forbindelse med et møde 🙂

      Kh. Regitze

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vinderen er fundet!