SellBricks - Hvorfor ikke?

En snak om mellemmåltider – hvad er sundest?

Jeg ville egentlig have givet jer en “opskrift” eller inspiration til nogle mellemmåltider – men den har i lige tilgode til i morgen, for nu gik der Kostvejleder-Regitze i den! Velkommen til en snak om mellemmåltider 🙂

Jeg har nemlig brugt meget af min tid som kostvejleder på at snakke om mellemmåltider: skal de være der, skal de ikke  – hvad er sundest? Nogle sundhedseksperter råber faste mens andre snakker om 6-8 måltider om dagen! Øhm… kan vi blive enige?

Hvad er sundest?

Sandheden er ikke entydig. Det kommer meget an på hvor aktiv du er og hvad din krop trives bedst med – og i øvrigt hvordan du godt kan lide at spise. Som udgangpsunkt er der noget rationelt i, at dine hovedmåltider skal være lidt større “nedslagspunkter” på dagen, dvs. større måltider og i en mere solid retning end en snack. Jeg har oplevet mange “snacke” dagen igennem, og er hverken aldrig ikke sultne eller mætte. Det er ikke fordelagtigt, da man er højere disponeret for egentlig ikke at få den næring du skal (fordi snacks ofte ikke er så alsidige i protein, fibre, sunde fedtsyrer og vitaminer/mineraler) – og ofte ret kalorieholdige, hvorfor risikoen for en for stor livsvidde er der. Og her snakker jeg kun om raske og voksne mennesker.

Omvendt skal du konstruere dine hovedmåltider rimelig “rigtigt” hvis du kun spiser 2-3 gange om dagen, og altså har mange timer mellem måltiderne, hvor dit blodsukker kan dykke en god tur, hvis ikke du  har fået nok og stabil energi til hovedmltidet . Mange der spiser lowcarb, og derfor får en hel del fedt og grønt, oplever fx. sjældent sult mellem måltiderne, men spiser så også meget energitunge hovedmåltider.

 

Spis når du er sulten

… var det lidt provokerende svar jeg gav, når jeg blev spurgt. Det er ikke usundt at springe mellemmåltider over, men heller ikke rart eller nødvendigt at have en mave der brøler hele eftermiddagen efter mad. Hvis du spiser 3 gode hovedmåltider om dagen indholdendende noget protein, kostfibre(kulhydrat) og sunde fedtsyrer, skal du i min optik vurdere om sulten melder sig, og så i øvrigt have nogle sunde go-to mellemmåltider så de ikke ender i chokoladebarer og småkager. Jeg selv har nogle dage hvor jeg spiser 2 gange om dagen og andre 5 gange. Det afhænger af så meget.

Hvad er et sundt mellemmåltid?

Er i udganspunktet ét som fungerer som “bro-bygger” til næste hovedmåltid, og bidrager med en mængde stabil energi (dvs. ét der ikke sender dit blodsukker på rutchebanetur).

Hvis du er meget aktiv vil det være et mellemmåltid som indeholder en god portion kulhydrat og lidt protein. Det kunne fx være et stykke frugt og en halv rugbrødsmad med noget kød/fisk på eller et æg. Det kunne også være en halv bolle eller et par riskiks med noget pålæg på, en lille portion skyr med noget mysli og frugt på, eller et stykke frugt med en håndfuld nødder.

Er du kontor-mus, vil jeg anbefale dig at gå efter noget der er proteinholdigt og grønt. x en halv peberfrugt med noget hytteost i eller grøntsagsstave med en smule dip lavet på skyr eller lignende. Det kunne også være et æg med lidt gnavegrønt, eller gnavegrønt med maks 10 nødder.

Uanset om du er aktiv eller stillesiddende skal du huske, at såfremt du spiser mellemmåltider, skal de afspejle din holdning til din vægt: skal du tabe dig, holde vægten eller tage på? Det kommer nok ikke som den store aha oplevelse, men husk at dine mellemmåltider ikke må være for energiholdige hvis du skal tabe dig, eller omvendt ikke mætter for få kalorier, hvis du skal tage på.

Jeg kunne blive ved her – jeg vælger at holdt for nu, og håbe at min pointe kom frem. Der er ikke noget mere eller mindre rigtigt i at spise mellemmåltider eller lade være: men lad være med at sulte dig, og hvis du så spiser mellemmåltider, lad dem være næringsrige så de bidrager til stabil energi, så du får alt det af dagen, som du ønsker 🙂

2 kommentarer

  • Hvis man nu er alt for slem til sukkerholdige mellemmåltider når man er lav på energi og på farten, så burde man kigge på ens hovedmåltider i stedet for at lede efter sunde snacks? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • regitzebjergegaard

      Hej Amalie – beklager det meeeeeget sene svar! Men ja, just præcis. Med mindre du har meget langt mellem dine hovedmåltider (+6-8 timer) burde du sagtens kunne holde dit blodsukker stabilt nok, til ikke at ryge i sukkerfælden – så fremt dine hovedmåltider er “rigtigt” sat sammen og i en fornuftig størrelse 🙂 Tænk over om der findes en fedtkilde, noget protein, godt med groft grønt (kål, broccoli, gulerødder osv) og evt noget stivelse, så som fuldkorns brød/knøkbrød/ris/pasta eller kartoffel i dine hovedmåltider?
      Mange hilsner
      Regitze

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

SellBricks - Hvorfor ikke?